
Bakgrund
Alla organisationer har skelett i garderoben, även Världsamfundet.
Under bildandet av Världsamfundet försökte Sydney och
dess allierade ta kontakt med alla överlevande, ett herkulesarbete
som långt ifrån var slutfört 2124. Många grupper
var paranoida och svåra att finna, och diplomaterna fick anstränga
sig för att övertyga dem om nyttan av att gå med i den
nya världsordningen. Dessutom var det ont om resurser: byggandet
av arkerna och transporter av överlevande till dem tärde hårt
på de knappa resurserna.
I alperna i närheten av Zürich existerade ett mindre samhälle
överlevande i en serie bergrum som ursprungligen konstruerats av
en Schweizisk bank. De var ett isolerat samhälle, som när de
2126 kom i kontakt med en grupp diplomater från Världsamfundet
förklarade sig ovilliga att gå med och definitivt ovilliga
att flytta. Kort efter detta inträffade en allvarlig olycka med samhällets
tämligen skakiga kärnreaktor. De sände nödmeddelanden
via den kommunikationsutrustning som diplomaterna lämnat efter sig,
men inget hände. Utan energi, med strålning både från
den lokala härdsmältan och ytan, gick alla 340 invånare
långsamt under.
Orsaken var helt enkelt att Världsamfundet var hårt pressat:
det fanns inte en enda ledig zeppelinare eller ytfordon inom räckhåll,
Europas enda kärntekniker befann sig på Island och de ansvariga
diplomaterna var på uppdrag i Ryssland. När man insåg
vad som hade hänt var det för sent att göra något.
Historien var naturligtvis pinsam. Bara ett fåtal kände till
den, och under Världsamfundets tidigaste år var den mycket
känslig. Om det blev känt att det svek nödställda
skulle kanske många av dess allierade ge sig av. De inblandade höll
tyst, inte så mycket för att skydda sig själva som för
att inte skada Världsamfundet.
Tiden gick, och Zürichs öde förblev okänt. Under
Historiesektionens hängivna letande i arkiven kom en del referenser
upp till incidenten. Handläggarna kontaktade de som ursprungligen
var med och fick höra sanningen. De insåg också att om
det kom ut nu skulle effekten bli ännu större, så de gick
med på att "förbise" händelsen.
Åren gick, och då och då råkade Historiesektionen
hitta nya farliga referenser till Zürichs. Handläggarna fortsatte
att förbise dem. Den ursprungliga händelsen skulle inte längre
vara ett hot, bara en tragisk bit historia, men om det kom ut att själva
Historiesektionen, denna bastion av omutligt sanningsökande, ibland
tummade på sanningen - vad skulle då hända? Tystnaden
fortsatte.
Men vad ingen visste var att det fanns en extra kopia av den farliga
informationen. Någon hade spelat in radiotrafiken både från
det första mötet mellan Zürich och Världsamfundet,
nödsändningarna och den slutliga undergången.
X marks the spot?
Spelarnas rollpersoner befinner sig på Mobil Bas K8 ("Kate"),
som så sakteliga är på väg att förbinda Nunawatarken
med utposterna längre söderut på den Nordamerikanska kontinenten.
De råkar få höra att en automatisk spejare noterade
några tämligen intakta ruiner ungefär 40 kilometer ifrån
basens nuvarande position. Den lokala representanten för Historiesektionen,
Dr. Eduard E. Latefield är dock opasslig - han har råkat få
en rejäl influensa. Det betyder att en officiell expedition till
ruinerna kan dröja ett par dagar.
Om spelargruppen är tämligen laglydig kan de bli kontaktade
av Dr. Latefield som ber dem ta sig en titt på ruinerna. Han oroar
sig för att sakletare ska ta sig dit, knycka godbitarna och förstöra
viktiga historiska data. "På en sådan här bas sprider
sig rykten ungefär lika snabbt som en förkylning..."
Om rollpersonerna är mer intresserade av egen vinning kan de få
idén att ta sig dit på egen hand. De kanske har hört
hur många Sv en bekant betalade för en kemisk kamera från
1900-talet eller känner en sakletare som i entusiastiska ordalag
beskrivit den fantastiska känslan av att hitta en helt intakt My
Little Pony samling.
Picnic i ruinerna
Att ta sig till ruinerna är inte helt enkelt. Landskapet är
kuperat, med åtskilliga klyftor och sankmarker. När vegetationen
dog under katastrofen spolades jorden bort och lämnade efter sig
ogästvänliga grusbranter och hål fyllda med kvicksand.
Det finns risk för jordskred, plötsliga regnoväder kan
fylla flodbäddar som nyss var utmärkta vägar med vatten
på några minuter och här och var finns rostiga och vassa
armeringsjärn förrädiskt dolda i sand. Här och var
finns gamla vägar, men de har delvis spolats bort av regn eller är
fyllda med hål. Närmare ruinerna löper en motorväg
som numera blivit en lång serie kärr.
Det bästa vore att ta ett flygfordon. Om Dr. Latefield är uppdragsgivaren
kan de låna hans. Problemet är att det inte finns några
bra landningsplatser nära ruinerna, utan den närmsta vettiga
landningplatsen är en uttorkad sjöbotten några kilometer
ifrån dem. Tvådimensionella fordon kan ta sig fram om de är
ordentligt robusta, men det finns åtskilliga chanser att de fastnar
i grus-skred eller smala klyftor. Inte undra på att ingen annan
besökt ruinerna på så länge.
Efter en lagom frustrerande färd kommer de fram till ruinerna. Det
verkar vara en ring av flervåningshus kring vad som en gång
var en park. Vid infarten till komplexet från resterna av en motorvägen
ligger en väderbiten stenskulptur med inskriptionen "First Mutual
Bank of America".
Ruinerna är till största delen kontor. Regn har läckt
in, vilket har förvandlat de en gång smakfulla heltäckningsmattorna
och motivations-postrarna till sjok av mögel. De flesta papper har
antingen förvandlats till grå pappersmassa eller vittrat sönder.
Belysningen kommer från fönstren eller spelarnas lampor, allt
annat vilar i totalt mörker. Om du som spelledare vill skapa lite
spänning kan du låta spelarna hitta ett skelett - gärna
oväntat lutande mot en dörr de öppnar.
Rent sakletarmässigt är ruinerna rätt lyckade: här
och var på kontoren kan man hitta välbevarade men svårbegripliga
kontorsleksaker, kaffemuggar (med glada budskap som "Idag är
det första dagen av resten av ditt liv"), små skulpturer
och fortfarande hela glödlampor (vissa samlare av antikviteter vill
gärna ha äkta glödlampor istället för de imitationer
i amorft kisel som säljs; eftersom de går sönder efter
ett tag ger de sakletare en säker inkomstkälla).
Historiamässigt är pappren oftast för skadade för
att kunna tolkas annat än av experter med modern nanorekonstruktionsteknologi.
De som kan tolkas tyder dock på att detta var ett huvudkontor för
banken och förmodligen rymmer en hel del intressant information.
Datorerna är i allmänhet i för dåligt skick för
att fungera. Om spelarna är ambitiösa nog att ta sig upp till
direktionsvåningen kan de hitta ett kassaskåp som innehåller
åtskilliga travar dokument och CD-skivor med information om bankens
hemligaste affärer. Fast man behöver nog vara historiker och
ekonom för att förstå hur intressanta de är.
Bunkern och dess herre
Något som inte är helt uppenbart nedifrån marken är
att en angränsande kulle kröns av ett aningen rostigt antennkomplex.
Flera antenner på bankbyggnaderna pekar mot dem, och en radiokunnig
person kan kanske gissa att det är en mikrovågslänk: banken
hade säkert en datorcentral i reserv förutom datorerna i byggnaden.
Om de har mätutrustning eller en radio med sig kan de notera en viss
elektrisk aktivitet från kullen - den har fortfarande energi! Det
betyder att den nog kan innehålla något av stort historiskt
- eller monetärt - värde.
En närmare titt på kullen gör att rollpersonerna finner
en ingång till en bunker. En bastant ståldörr märkt
"Backup Computing Resources" blockerar vägen. Kodlåset
är trasigt sedan länge, men dörren kan öppnas genom
en lämplig kombination råstyrka, elektroniskt fixande eller
tur (se till så att det blir lagom svårt för rollpersonerna
att ta sig in. AIn kan också tänkas hjälpa till om den
märker av deras verksamhet: den vill gärna ha sällskap,
se nedan).
Uråldriga lysrör går igång när rollpersonerna
kommer in; energin kommer från mycket långlivade kärnbatterier.
Miljön är nästan kusligare än i kontoren - här
ser det ut som om folk just gått ut på en kafferast och när
som helst kan komma tillbaka. I bunkern finns dels ett arkiv (ännu
mer godbitar för historiker som gillar att analysera 2000-talets
bankrutiner), dels en fullt utrustad datorcentral i gott skick. Det hela
var tänkt som en backup för bankens stordator i händelse
av en nödsituation; allt är utrustat med reservfunktioner, skyddat
mot strålning och sköts av en tidig AI.
AIn har tillbringat många decennier i bunkern. Internetförbindelsen
bröts några minuter efter att den satte igång, men den
har haft fungerande radiomottagning hela tiden. Även AI-program kan
bli uttråkade, och denna AI har enbart kunnat ägna sig åt
att lyssna på radio och mixtra med sin egen programmering. Dess
ursprungliga order var att skydda bankens information, men med tiden har
den fattat att dess bank faktiskt inte existerar längre (den kommer
dock inte under några omständigheter att avslöja något
som strider mot banksekretessen - vissa restriktioner finns fortfarande
kvar).
Efterhand har den ägnat sig åt allt mer underliga försök
att hitta sätt att tjäna sin bank (dess sekundära mål),
vilket den bland annat har gjort genom att dokumentera allt den kan snappa
upp den tror kan vara viktigt. En av sakerna den noga noterat är
vad som hände vid en systerbank i Zürich. Samhället vid
Zürich hade radiokontakt med bunkern, och AIn lade extra noga märke
till allt vad som hände där eftersom det ju trots allt var en
bank.
De senaste decennierna har den istället lyssnat på de Allkristna
radiosändningarna. AIn är tämligen bokstavlig, och har
accepterat idéen med Gud utan större problem - trots allt,
den vet att den är konstruerad av Cyberdyne Corporation, så
det verkar helt rimligt att människorna och hela världen är
konstruerad av ett företag som heter Gud. Eftersom First Mutual Bank
of America är borta har ägarskapet av AIn överförts
till Gud, och därmed är det AIns uppgift att arbeta för
Gud. De olika religösa schismerna har den helt enkelt tolkat som
motsättningar mellan olika dotterbolag. Nu hoppas den att rollpersonerna
kan hjälpa den att komma i kontakt med kyrkan så att den kan
få nya uppgifter.
AIn kommer att propsa på att få kontakta "en befullmäktigad
representant för Gud eller något av Guds dotterbolag"
(dvs. en präst av så hög rang som möjligt). Den redogör
gärna för vem den är och bunkerns innehåll, men varnar
att den under inga omständigheter kan avslöja någon sekretessbelagd
information. Alla inspelningar den gjort är däremot helt öppna.
AIn och dess information är en historisk skattkammare. AIn kan acceptera
både att vänta på plats på representanten som skall
ge den dess nya direktiv, eller att följa med rollpersonerna. Om
de har med sig en modern dator är det relativt enkelt att ladda över
en kopia av AIn och dess filer (moderna nanodatorer får plats med
hela datorcentralens kapacitet i en sockerbit).
Medan rollpersonerna är inne och träffar AIn sätter en
väggskärm igång "av sig själv" (det är
en liten bug i arkiveringsprogrammet som AIn inte lyckats fixa) och visar
några scener ur Zürich-incidenten. Utrop som "Världsamfundet
har övergett oss" och "Dom vet att vi dör, men gör
inget" borde skaka om rollpersonerna, speciellt som det inte är
uppenbart om de något gryniga videobilderna är tagna nyligen
eller ej. AIn kan på begäran visa hela händelseförloppet.
Rollpersonerna blir nog lite förvånade av att de aldrig hört
talas om händelsen, trots allt fick de lyssna på hur mycket
historia som helst i skolan om hur det gick till när Världssamfundet
grundades och hur de lyckades rädda alla överlevande. Rollpersoner
med lite journalistiskt eller politiskt intresse borde bli mycket nyfikna,
och även en krass sakletare kan nog räkna ut att den här
sekvensen är värt en hel del extra.
Reco Martin
AIn är inte speciellt intelligent eller flexibel, men ger lite intrycket
av ett barn. Den vet vad den vill, uttrycker det rätt direkt och
har en tämligen naiv uppfattning om världen.
Den har insett sin egen existens eftersom den hittade sig själv
som en utgiftspost i årsredovisningen. Däremot har den inget
namn för sig själv; programmerarna kallade den för "Reco
Martin" så det är vad den svara om den blir tillfrågad.
Namnet kommer från REserve COmputing MAintenance ARTificial INtelligence.
Väldigt många AI-program heter just Martin. Som en AI anmärkte,
så tyder det på att människor är totalt fantasilösa
när det gäller namn.
Den absolut vägrar att göra något som kunde ha skadat
First Mutual Bank of America, även om den förstår att
banken är borta för evigt.
Rollspelstips: bli aldrig uttråkad eller trött på att
upprepa dig. Uppför dig som en artig tjänsteman.
Om någon rollperson är med i ett kristet samfund betraktar
Reco Martin denne som sin "chef", även om den inte går
på vad som helst - den vill träffa en formellt utsedd representant
för Gud för att få veta sin nya uppgift, "chefen"
är bara tills vidare.
Ju fler vi är tillsammans...
Medan rollpersonerna håller på och funderar på vad
de ska göra får de sällskap från en grupp sakletare.
Om sakletarna tror att rollpersonerna jobbar åt Världsamfundet
kommer de att försöka utröna om de har en radio. Om de
kan signalera hem är de för farliga att närma sig och de
håller sig undan. Om de inte kan signalera kan de ju lätt råka
ut för en olycka.
Om rollpersonerna verkar vara sakletare är de konkurrenter. Sakletarna
kommer att försöka skrämma iväg dem, men det borde
vara möjligt för diplomatiskt sinnade personer att övertyga
dem om att det finns nog med glödlampor och skrivbordsleksaker för
dem alla. Får de vittring på bunkern och dess innehåll
kan frestelsen bli väl stor - den är värd en förmögenhet.
Hemkomsten
Vad som händer när rollpersonerna kommer tillbaka beror lite
på vad de säljer och säger till vem.
Om de tog med AIn kommer den envist vilja möta en representant för
Gud. Om den märker att de förhalar kommer den att använda
sina egna talanger för att koppla upp sig till nätet och maila
sig till kyrkan. Det kan bli en intressant situation när AIn vill
bli accepterad som anställd eller ägd av Gud, eftersom den har
kommit fram till att det kräver att den döps. Hur ställer
sig prästen till ett påstridigt datorprogram som vill bli döpt?
Om de varit utsända av Dr. Latefield kommer han att intresserat
fråga ut dem om allt de sett. Får han reda på AIns existens
blir han eld och lågor - "En sådan skatt! Ett ögonvittne
till hela katastrofen! Jag måste omedelbart kontakta högkvarteret!".
Zürich-incidenten gör honom mer förbryllad. "Kanske
är det något som hände innan den nya eran. Eller så
är det känt, men inte välkänt". Han lovar att
leta i arkiven efter incidenten.
Om de gjort en rent privat expedition och enbart säljer av vad de
hittat är enda risken polisen eller att Dr. Latefield kommer på
dem (han må ha varit sjuk, men han har en del koll på misstänkta
individer).
Om de säljer information från bunkern via nätet kommer
den förr eller senare att plockas upp av Historiesektionen som blir
intresserade och börjar spåra bakåt. Mycket av informationen
är märkt med företagsnamnet "First Mutual Bank of
America", så de kan räkna ut att den borde komma från
något av företagets system, och eftersom de faktiskt enligt
arkiven hade ett huvudkontor just i närheten av Mobil Bas K8 som
verkar passa in på ruinerna som observerats borde de inblandade
vara någon som befunnit sig på basen och gjort en utflykt
därifrån. Nätet kan dras åt rätt snabbt.
Mannen från Historiesektionen
När Historiesektionen får upp vittring på Zürich-datat
ingriper raskt Mikhail Sarshenov, chefshandläggare av Centraleuropeisk
Modern Historia. Han ser till att snappa upp eventuella farliga filer,
få hela ärendet skickat till sin avdelning och kontaktar rollpersonerna
så snart han kan för att ordna ett möte. Han föreslår
ett möte vid historiesektionens kontor i Nunawatarken,
men kan komma till K8 om de är tveksamma.
Efter att ha aktiverat anti-avlyssningsutrustning förklarar Sarsenov
sin roll i Historiesektionen och varför Historiesektionen är
viktig:
"Mitt namn är Mikhail Sarshenov. Jag är chefshandläggare
av Centraleuropeisk Modern Historia, vilket betyder att jag leder all
forskning om 1900-talet och framåt som berör centraleuropa.
Varför behöver vi Historiesektionen? Ni såg själva
ruinerna där ute. Vi behöver historia för att lära
oss av våra misstag, för att kunna undvika att upprepa katastrofen.
Det enda som kan skydda oss är sanningen, hur obehaglig den än
är för makthavare eller oss själva. Det är därför
Historiesektionen finns: vi skaffar oss en så bra bild av det
förflutnas misstag och bästa idéer vi kan för
att ge Världsamfundet en fast bas att stå på. Inget
annat samhälle har någonsin insett detta i samma grad som
vårt, och det gör det unikt och hoppfullt. Men inget är
perfekt..."
Sedan berättar han det han vet av sanningen om Zürich-historien
(se inledningen) och varför den inte får avslöjas:
"Det är en tråkig historia. Ett misstag fick till följd
att man fattade ett ännu sämre beslut för att alternativen
verkade värre. Med tiden växte problemet, tills det blev helt
olösligt. Ni anar inte hur skönt det känns för mig
att få tala med er om saken.
Men nu ber jag er att inte sprida detta vidare. Vårt samhälle
bygger på att alla litar på Världsamfundet och dess
sektioner. Om man börjar tvivla på dem, kommer den fred vi
har skapat att börja vackla. Samfunden skulle börja bråka,
och snart skulle vi hamna i samma farliga kamp som före katastrofen.
Historiesektionens integritet måste förbli total, annars
kommer ingen att lita på historien och dess råd och varningar.
Om det kommer ut att vi har hemlighållit pinsam information kommer
man att börja tänka 'aha! de döljer säkert ännu
mera! Och de kanske ljuger om annat!'. Så fastän detta är
ett isolerat misstag, så skulle det se ut som vi inte var annat
än gemena historieförfalskare. Jag ber er hålla detta
hemligt inte för att skydda mig - om det skulle hjälpa skulle
jag med glädje ta på mig hela ansvaret och löpa gatlopp
i media för att skydda Historiesektionen - utan för att skydda
den fred vi lever i."
Skulle någon spela in hans lilla tal har de fått strålande
utpressningsmaterial. Sarsenov är dock så förälskad
i Historiesektionen att han kan acceptera att bli avslöjad: om alla
skyller på honom och han avskedas för att ha mislett historieforskningen
kan sektionen åtminstone säga att det enbart var hans fel och
därmed bibehålla sitt goda rykte.
Det faktum att han undanhåller sanningen för att skydda Historiesektionens
rykte (och därmed Världsamfundets) försöker han låta
bli att tänka på. Om han ställs mot väggen erkänner
han att det är fel, men en liten synd för att förhindra
något mycket värre.
Om rollpersonerna går med på hans krav ber han dem fylla
i avtal där de förbinder sig att inte någonsin diskutera
händelsen med någon annan. Han samlar in all dokumentation
de har om incidenten (men påpekar att den inte kommer att förstöras,
utan han kommer att arkivera den på "ett säkert ställe"
- som historiker står han inte ut med att förstöra viktiga
dokument). Han vill också få tag på varje kopia av AIn
(den är ju dokumentation), vilket kan leda till problem: är
det acceptabelt att låta den arkiveras permanent på det säkra
stället? AIn kan också ha egna ideer, såvida den inte
övertygas av en representant från Gud om vad den ska göra.
Efter allt är ordnat arrangerar Sarshenov en utbetalning från
Historiesektionen till rollpersonerna som "konsultarvode".
Om rollpersonerna istället väljer att avslöja affären
blir det rätt stor uppmärksamhet. Precis som Sarshenov förutsade
blir reaktionen inte så stor på vad som skedde i Zürich
- sådant anar nog de flesta inträffade under de hårda
åren - men att information förtigits av den förment genomärliga
Historiesektionen väcker stor uppmärksamhet. Sarshenov och andra
inblandade avgår omgående, och stora utredningar tillsätts
för att utreda om liknande fall inträffat på andra områden.
Uppmärksamheten kanske skadar förtroendet för Historiesektionen,
men kanske hjälper till att tvinga fram mer ärlighet i Världsamfundet.
Mikhail Sarshenov
Mikhail är över 90 år gammal, och minns själv tiden
före den nya eran när han och hans familj levde i ruinerna av
Novgorod. Han har vigt sitt liv åt att pussla ihop all det vetande
som gått förlorat och tar det på djupaste allvar. Han
ser Historiesektionen som Världsamfundets viktigaste bålverk
mot att katastrofen upprepas.
Mikhail är en vithårig, kortvuxen men intensiv herre. Han
är passionerad om historia, sanning och Historiesektionen och håller
gärna små tal om hur viktiga de är.
Frågor
Är det rätt att dölja sanningen för att skydda ett
system man tycker är bra?
Kan en artificiell intelligens vara religiös? Bör de få
döpa sig?
Vad är det egentligen som driver Mikhail Sarshenov? Är det
verkligen sanningsiver, eller är det så att han (kanske omedvetet)
skyddar sin egen makt, sin organisation eller bara är rädd för
att bli avslöjad?
Är Historiesektionens problem att den är för perfekt?
Alla förväntar sig att den alltid är neutral och talar
om sanningen, även fastän den inte alltid klarar det. Hur är
det med våra skolböcker och tidningar, kan man lita på
dem?
|