Från Inlärning för Lata, Diana Beaver Så länge jag kan minnas har jag arbetat med människor - vuxna såväl som barn - som har haft inlärningsvårigheter. Jag kunde aldrig förstå varför eftersom alla var så begåvade. Vi är alla super-elever av naturen. Det enda problemet med ditt intellekt är att du föddes utan en handbok till det. Vad skulle hända med våra kommunikationsfärdigheter om vi började tro att varenda person vi möter är ytterligt fascinerande? Vad skulle hända med våra språkfärdigheter om vi plötsligt fann oss omgivna av trevliga, intressanta och intresserade människor och inte en tolk så långt ögat kan nå? Vi lär oss eftersom vi föds med en omättlig nyfikenhet på världen runtomkring oss. Vi vill veta, så vi tar reda på det; eftersom vi ville veta, kommer vi ihåg det. När vi är små hälsas allting vi uppnår av små utrop av glädje eller beundran från kärleksfulla medlemmar av vår familj, som förmodligen tycker vi är det mest avancerade spädbarnet i hela världen. Vi tror på oss själva, eftersom ingen sagt oss något annat. Det vi tror på och värderar bidrar till vår identitetskänsla. Om vi känner att någon angriper våra övertygelser känns det som ett hot mot vår identitet. För att skydda oss själva kan vi hålla fast vid våra övertygelser till varje pris och vägra lämna rum för minsta tvivel. har du någonsin fått ett något kyligt mottagande när du försökt introducera en ny idé eller en ny upptäckt? Reaktionen var inte personlig, du rubbade helt enekelt någons trossystem och satte grundvalen varpå en skör identitet vilade, i gungning. Många av oss växte upp med den märkliga övertygelsen "Man får inget gratis", eller för att uttrycka det på ett annat sätt, "det är för enkelt, alltså kan det inte fungera". Jag undrar varför vi är så fast beslutna om att göra det svårt för oss sjsälva. Tankar skapar förbindelser mellan våra hjärnceller; detta skapar banor för ytterligare tankar och ju mer vi använder våra hjärnor desto fler förbindelser och banor skapar vi. Med andra ord, ju mer vi lär oss, desto lättare blir det att lära sig mer. Kom på någon med att göra något bra och säg det till dem!Den här metoden resulterar i toppprestationer. Eleverna vet att granskningen av deras arbete resulterar i att de får höra något bra om sig själva, så istället för att förgås av oro inför negativ kritik, kan de nu njuta av sitt arbete och utföra det på ett fantastiskt sätt. Det finns inget som är endera bra eller dåligt, men tänkandet formar det på det sättet. Ifall vi inte kan förstå sambandet mellan informationen och hur den kommer att gagna oss, lär vi oss inte den. Leda handlar om dålig karaktär, en dålig vana, och det är helt upp till dig själv att inte bli uttråkad. Dawid Edwards mor. ...och om jag inte är viktig för dig, kan det bero på att jag inte är viktig för mig själv. Todd Epstein Jag vet av egen erfarenhet att det är extremt svårt att lära vuxna någonting. Det är emellertid relativt lätt att skapa förhållanden under vilka människor kommer att lära sig själva. Sir John Harvey-Jones, Making it Happen